![]() |
Vraag: Wat is het (grootste) offer van Jezus?Je wild beter begrijpen wat het offer van Jezus inhoud? En wat was daarbij zijn grootste offer, was dit de kruisiging? En wat betekend dit offer voor ons? Antwoord: Het dragen van onze zondenInleidingHet offer van Jezus word het meest treffend beschreven door te zeggen dat Hij onze zonden op zich heeft genomen. Heel vaak is de kruisiging van Jezus het beeld van bij offer, maar kijken we niet verder naar waar dat voor staat en wat het betekend. Er worden een aantal dingen gezegd in de bijbel over het offer van Jezus. Om te kunnen begrijpen wat daarin het grootste offer is moet je eerst begrijpen wie Jezus is, anders is het onmogelijk om te bevatten wat er toen gebeurde en waarom dat zo zwaar was. Wij mensen kijken naar de kruisiging en denken, dat is zwaar, dat is het offer. Ja, dat was zwaar maar zelf denk ik dat het kruis een beeld is voor het offer wat Jezus gedragen heeft, een offer wat veel zwaarder is dan de kruisiging zelf. Een offer wat wij mensen nauwelijks kunnen bevatten omdat wij nog zo onrein zijn. Laat ik eerst eens wat begrippen uit de bijbel nemen en die toelichten door het woord zelf te laten spreken. Let op, de bediening van Jezus op aarde heeft een aantal kanten. Dit stuk behandeld specifiek het offer van Jezus. Andere aspecten worden niet, of slechts zijdelings belicht. U mag daaruit niet de conclusie trekken dat ze niet belangrijk zijn. Hij heeft onze zonden op zich genomenJesaja Hoofdstuk 53 [1] Wie heeft er geloofd in wat wij hebben gehoord? Aan wie is de arm van de heer getoond? [2] Als een jonge plant schoot hij recht omhoog, als een wortel die in dorre grond ontkiemt. Zijn uiterlijk noch zijn schoonheid waren het bekijken waard; hij was geen verschijning die onze bewondering wekt. [3] Geminacht en gemeden werd hij door de mensen, man van smarten, met ziekte vertrouwd, een mens die zijn gezicht voor ons verbergt, door ons geminacht en als niet de moeite waard beschouwd. [4] Hij heeft onze ziekten op zich genomen, en onze smarten heeft hij gedragen; wij echter beschouwden hem als een geslagene, door God gekastijd en vernederd. [5] Hij werd doorstoken vanwege onze opstandigheid, vanwege onze zonden werd hij gebroken. Hij werd gestraft; ons bracht het vrede, en dankzij zijn striemen is er genezing voor ons. [6] Wij allen zijn als schapen verloren gelopen, en ieder van ons is eigen wegen gegaan; maar de heer heeft de schuld van ons allen op hem laten neerkomen. [7] Hij werd gefolterd, maar hij onderwierp zich; hij heeft zijn mond niet geopend, zoals een lam dat naar de slacht wordt geleid. En zoals een schaap dat stom is voor zijn scheerders, heeft hij zijn mond niet geopend. [8] Door een gewelddadig vonnis werd hij weggenomen; wie denkt nog over zijn bestemming na? Toch is hij uit het land van de levenden weggerukt, geslagen vanwege de opstandigheid van mijn volk. [9] Men gaf hem een graf bij de boosdoeners, en een laatste rustplaats bij de rijken, hoewel hij geen onrecht heeft begaan en er in zijn mond geen bedrog is geweest. [10] Maar het heeft de heer behaagd hem ziek te maken en te breken. Waarlijk, hij heeft zichzelf tot een zoenoffer gemaakt hij zal zijn nakomelingen mogen zien, en lang blijven leven; en wat de heer behaagt zal door zijn hand slagen. [11] Vanwege het doorstane lijden zal hij het licht mogen zien en met kennis verzadigd worden. Mijn dienstknecht zal zich een rechtvaardige tonen voor velen, hun zonden laadt hij op zich. [12] Daarom geef Ik hem zijn deel te midden van de velen, en samen met hun machthebbers verdeelt hij de buit, omdat hij zijn leven gaf om te sterven, en zich tot de opstandigen liet rekenen. Hij had echter de zonde van velen op zich genomen en kwam zo voor de opstandigen op. De Dood en de opstandingDe dood en opstanding van Jezus zijn een heel belangrijk aspect van het Christelijk geloof. Zonder opstanding van de eerste in alles, is er ook geen opstanding voor ons. Joh 11:25 [25] ‘Ik ben de opstanding en het leven’, zei Jezus. ‘Wie in Mij gelooft mag dan wel sterven, toch zal hij leven; [26] en iedereen die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven. Joh
11:49 Korintiërs
15:12 De kruisiging, het offer voor iedereen en altijdHebreeën
10, 11 1-Joh
4:9 Petrus 3, 18 Christus heeft eens en voorgoed geleden voor de zonden, de rechtvaardige voor de onrechtvaardigen Jesaja 53,
7 [12] … Hij had echter de zonde van velen op zich genomen en kwam zo voor de opstandigen op. Hierboven staat dat Hij voor ons heeft geleden aan het kruis. Hieronder staan wat passages waar Jezus zelf spreekt over zijn aanstaande dood. Joh
8:21 Joh
12:7 Joh
12:23 Joh
13:21 [33] Kinderen, nog maar kort zal Ik bij jullie zijn. Dan zullen jullie Mij zoeken, maar Ik heb tegen de Joden gezegd: “Waar Ik heen ga, daar kunt u niet komen”, Joh
14:1 Joh
16:27 Het valt me op dat Jezus heel vaak over zijn eigen dood spreekt, dit zijn slechts enkele voorbeelden, en dat hij dit bijna altijd rustig doet met het oog op zijn leerlingen. In slechts enkele passage word iets van zijn last zichtbaar. Jesaja 53,
7 Joh.19:4 In het gedeelte waarin Jezus gegeseld word staat nergens opgetekend dat hij iets zei, tijdens zijn verdediging bij de farizeeën en bij Pilatus is Hij tamelijk passief. Hij ondergaat het gelaten. Begrijp me goed, vat dit niet licht op, maar toch, ik vermoed dat dit lijden aan het kruis een voor mensen zichtbaar beeld is van een leiden wat nog veel zwaarder is. Dit laatste stukje geeft ook weer hoe onrechtvaardig Jezus is behandeld: Jezus is gefolterd, en dan zegt Pilatus: “om u duidelijk te maken dat ik Hem volstrekt onschuldig acht.” Het drinken van de beker?Nu komt er iets bijzonders, een bijbel passage die nogal raadselachtig is, en in tegenstelling met bovenstaande gebeurtenissen ondergaat Jezus zijn weg niet zwijgend maar hij spreekt dit keer wel degelijk. Een zeer extreme emotie word hier beschreven en dan legt hij ook hier, nadat hij gesmeekt heeft of het echt niet anders kan, zich bij de wil van de vader neer! Wat gebeurd hier? Lucas
22:41 Normaal spreekt Jezus vrij openlijk over zijn dood, maar hier spreekt hij ineens over een beker? Wat word hier bedoeld? En waarom is Jezus daar zo extreem bang voor dat hij door de stress bloed in zijn zweet heeft? Dit bloed zweten moeten we letterlijk opvatten. Zie o.a. christiananswers en wikipedia: Hematidrosis Wie is Jezus?Jezus heeft dezelfde natuur als de vader. Jesaja 53:9 hoewel hij geen onrecht heeft begaan en er in zijn mond geen bedrog is geweest. Leviticus
11, 44 Leviticus
27, 23 Zacharia
8, 17 Heilig is een beetje een lastig begrip. Het word in twee contexten gebruik die met elkaar verwant zijn.
Hierin is ook het verband. Iets wat voor de Heer opzij gezet is moet wel rein zijn. Probeer vanuit dit begrip nu eens te begrijpen wie Jezus is. Iemand die rein is, zonder zonde en met een afschuw van de zonde. Wat betekend de BekerWat betekend nu die beker uit Lucas 22? Joh 20:22 [22] Maar Jezus antwoordde: ‘Jullie weten niet wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die Ik zal drinken?’ Uit de vraag van Jezus mag je afleiden dat wij dat niet kunnen, maar hier komen we nog niet zo veel verder mee. Als we echter begrepen hebben wie jezus is, dan vinden we in Ezechiël een beker die Jezus verafschuwd. Door in onze plaats de zonde te dragen komt hij op een plaats van afschuw. Ezechiël
23, 34 [35] Omdat u Mij vergeten bent en Mij links hebt laten liggen, zo spreekt de Heer god, zult u de straf voor uw schandelijk gedrag en uw hoererij ondergaan.’ [36] En de heer sprak: ‘Mensenkind, wilt u Ohola en Oholiba vonnissen? Breng haar dan haar gruweldaden onder ogen. [37] Want ze hebben overspel gepleegd en er kleeft bloed aan haar handen; met haar afgoden hebben ze overspel gepleegd en zelfs de zonen die ze Mij hadden gebaard hebben ze aan hen geofferd. [38] Nog meer hebben ze Mij aangedaan: ze hebben in diezelfde tijd mijn heiligdom geschonden en mijn sabbat ontheiligd. [39] Dezelfde dag dat ze mijn zonen voor hun afgoden offerden kwamen ze nog naar mijn heiligdom om het te schenden; zo hebben ze zich in mijn huis gedragen. [40] Zelfs hebben ze naar mannen in verre landen een boodschap gestuurd en op hun uitnodiging zijn die gekomen. Voor hen hebt u zich gebaad, uw ogen geschminkt en u met sieraden getooid. [41] U bent op een pronkbed gaan liggen, terwijl de tafel gedekt stond met mijn reukwerk en mijn olie erop. [42] Vanwege de massa mensen heerste er in hun huis het rumoer van een uitgelaten menigte. Mannen uit de woestijn brachten haar geschenken, ze deden armbanden om haar polsen en zetten een sierlijke kroon op haar hoofd. [43] Ik dacht bij Mezelf: Komen die wellustelingen hun lust nog bevredigen aan die hoer, want dat is zij toch? [44] Ja, daarvoor kwamen ze bij haar. Zoals men naar een hoer gaat, zo ging men naar Ohola en Oholiba, de lichtekooien. Kun je jezelf ook maar enigszins voorstellen hoe het is voor Jezus om met onze zonden besmeurd te worden, met broedermoord, hebzucht, laster, afgunst, leugen, egoïsme, afpersing, onderdrukking en overheersing, karaktermoord, uithongeren, massamoord, kindermoord en kinder-offers, hoererij, scheiding en trouweloosheid, vraatzucht en vunzigheid, uitbuiting en slavernij. Je kunt het zo gek niet bedenken en dat alles miljoenen keren. Hij heeft dat alles gezien en de gevolgen ervaren in zijn kinderen. En nu, nu mag hij die vuiligheid op zich nemen en de staf die ons toekomt, de dood, verbanning van de vader, dragen? Begrijp je nu waarom hij bloed zweette en doodsangst uitstond voor de beker? Terwijl hij het beeld hiervan, de geseling en de kruisiging, als een mak lam onderging? Waar ik recentelijk achter gekomen ben is dat de overeenkomst en de schande die door Ezechiël word beschreven, veel treffender is dan ik me besefte. In vers 29 word verwezen naar de naaktheid van Jezus, 3x, waarvan de laatste keer aan het kruis waar hij voor iedereen te kijk hing. Hoe kon Jezus onze zonden eigenlijk dragen? Is zijn heiligheid niet volledig in strijd met de nabijheid van zonden?Hoe kon Jezus onze zonden eigenlijk dragen? Is zijn heiligheid niet volledig in strijd met de nabijheid van zonden? Is hij niet als een verbrandend vuur voor onze zonden? Jazeker! Exodus 24,
17 Leviticus
9, 24 Hebr
12:29 Maar dat is nu precies het wonder van zijn offer. Van grote hoogte is hij tot ons gekomen en heeft hij zijn glorie afgelegd: Filippenzen
2, 7 Daarna heeft hij het ondenkbare gedaan: Hebreeën
10, 11 Jesaja
53:8 Maar... wat is er dan met de relatie tussen Jezus en God gebeurd? Als de Vader in volle glorie en de zonden niet samen kunnen gaan? Marcus
15:33 Terwijl de omstanders hem belachelijk maken ‘Hoor, Hij roept Elia!’ ... ‘Laten we eens kijken of Elia Hem eraf komt halen’, voelt Jezus op dat zelfde moment in afwezigheid van de Vader de ijzige greep van de dood op zich afkomen [37] Maar Jezus had, na het slaken van een luide kreet, de geest gegeven. [38] Het voorhangsel in de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën. [39] Toen de centurio die tegenover Hem stond, zag dat Hij op deze manier de geest gaf, zei hij: ‘Inderdaad, die man was de Zoon van God.’ Kan het nog erger?Hierboven is beschreven dat de kruisiging, behalve een fysiek lijden, ook een metafoor is voor het veel grotere geestelijk lijden. Toch vermoed ik dat zijn dood door iets anders is veroorzaakt. Hierboven word daar al kort naar verwezen. Jezus was tot verbazing van de soldaten en de Romeinse leiders veel vroeger dood dan ze hadden verwacht. Marcus
15:42 Wat gebeurd daar? Ik kon dit pas begrijpen toen ik leerde dat afwijzing een van de ergste vormen van leiden is. Het zijn soms van die korte zinnetjes waar je zo overheen leest. Wat gaat direct aan de tekst hierboven vooraf? [33] Toen het zesde uur aangebroken was, viel er duisternis over het hele land, tot aan het negende uur. [34] Op het negende uur riep Jezus met luide stem: ‘Eloi, Eloi, lema sabachtani?’ Dat betekent: Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij in de steek gelaten? Hij heeft onze zonden op zich geladen en de vader doet wat hij bij ons had moeten doen, Hij keert zich nu van zijn zoon af. Jezus roept hem maar er komt geen antwoord. Dit is hem zijn dood geworden, besmeurd door onze zonden, afgewezen door de Vader. En wij?En hoe gaan wij met dergelijke dingen om? Het lijkt wel of in onze wereld alles op zijn kop staat. Als voor Jezus de afwijzing van de Vader hem zijn dood geworden is, wij mensen lijken ons er nauwelijks bewust van te zijn dat we Hem afwijzen. En de zonden, de beker waar Jezus zo'n afschuw van had? Ach, bij ons komt het zo nauw doorgaans niet. Heiliging? We weten niet eens wat dat woord betekend. Wie maakt zich druk om zonden? Als het leven maar leuk is, toch? Een kort verhaal over het offer van Jezus. Verklarende woorden lijst
|
![]() ![]() |