Vraag: Wat is een christen
Wat is een christen?
Een goede vraag, waarop het antwoord
niet voor iedereen even duidelijk is. De manier waarop christenen
zich gedragen verschilt nog al.
Antwoord: Een volgeling van Jezus Christus
Er zijn grofweg twee soorten
christenen die ik na elkaar beschrijf.
1 - Naam Christenen
Je bent christen als je jezelf
christen noemt, toch? Er is een vrij grote groep mensen die zichzelf
christenen noemen, die denken dat ze gered zijn, maar verder geen
flauw idee hebben wat het christendom in houdt. Ik ga hier verder
niet te veel over zeggen, wat ik wel wil meegeven is dat je wel zelf
de moeite moet nemen om te zoeken naar God en dat het niet voldoende
is om een naam labeltje op je voorhoofd te plakken.
2 - Volgelingen van Jezus
Als het goed is, zie je Jezus als
jouw voorbeeld. Hij is niet alleen naar de wereld gekomen om onze
zonden weg te nemen, hij is ook gekomen om te openbaren wie de Vader
is en om de wetten van het Oude Testament voor te leven en te
vervullen.
Een Christen is dus, net als zijn
leraar, een dienaar. Hij plaatst niet zichzelf op de voorgrond en is
niet zelfgericht, tenminste, dat is het idee want onze menselijke
natuur is nogal hardnekkig.
Hierna enkele teksten uit de bijbel
die je maar eens rustig op je in moet laten werken.
De
bergrede – De zaligsprekingen – Mat-5 [2] Hij nam het woord en
onderrichtte hen met deze toespraak: [3] ‘Gelukkig die arm van
geest zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen. [4] Gelukkig
die verdriet hebben, want zij zullen getroost worden. [5] Gelukkig
die zachtmoedig zijn, want zij zullen het land erven. [6] Gelukkig
die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen
verzadigd worden. [7] Gelukkig die barmhartig zijn, want zij zullen
barmhartigheid ondervinden. [8] Gelukkig die zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien. [9] Gelukkig die vrede brengen, want zij
zullen kinderen van God genoemd worden. [10] Gelukkig die vervolgd
worden vanwege de gerechtigheid, want hun behoort het koninkrijk der
hemelen.
Wet en
Profeten vervullen [17] Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of
de Profeten op te heffen (...) [20] Want Ik zeg jullie: als jullie
gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en
farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.
Het is een beetje misleidend in onze
tijd waar Farizeeër een negatieve betekenis heeft. In die tijd waren
dat gewoon de bijbel leraren. Wat Jezus hier zegt is dat het niet
voldoende is deze dingen uit je hoofd te leren en aan ander na te
dragen, je moet het ook zelf doen. Het niet doen is een sterke
aanwijzing dat je de woorden van Jezus niet gelooft.
De
voetwassing na het laatste avondmaal – Joh 13 [2] Het gebeurde
tijdens een maaltijd (…) [3] Jezus, die wist dat de Vader Hem alles
in handen had gegeven en dat Hij van God gekomen was en naar God zou
teruggaan, (Ik
ben me er van bewust dat ik de hoogste positie heb) [4]
stond van tafel op, legde zijn bovenkleren af en bond een linnen
schort om zijn middel. [5] Daarna goot Hij water in een waskom en
begon Hij de voeten van zijn leerlingen te wassen. Hij droogde ze af
met de schort om zijn middel. [6] Zo kwam Hij bij Simon Petrus.
‘Heer,’ zei deze, ‘gaat U mij de voeten wassen?’ [7] Jezus
gaf hem ten antwoord: ‘Wat Ik doe, daar heb je nu geen begrip van;
later zul je het begrijpen.’ [8] Petrus hield vol: ‘Nooit in der
eeuwigheid zult U mij de voeten wassen!’ Maar Jezus zei: ‘Als Ik
je voeten niet mag wassen, hoor je niet bij Mij. (=
kun je mijn leerling niet zijn) (…) [12] Toen Hij hun
voeten had gewassen en zijn bovenkleren had aangetrokken, nam Hij
weer aan tafel plaats en zei: ‘Begrijpen jullie wat Ik gedaan heb?
[13] Jullie noemen Mij meester en Heer, en terecht, want dat ben Ik.
[14] Welnu, als Ik, jullie Heer en meester, jullie voeten heb
gewassen, dan behoren jullie ook elkaar de voeten te wassen. (=
elkaar te dienen en nederig te zijn) [15] Ik heb jullie
het voorbeeld gegeven: je moet doen zoals Ik voor jullie heb gedaan.
[16] Waarachtig, Ik verzeker jullie: een knecht is niet meer dan zijn
meester, en een gezant niet meer dan degene die hem zendt. [17] Nu je
dat weet: gelukkig ben je als je er ook naar handelt.
Uit het bovenstaande zou je nog de
conclusie kunnen trekken dat hij “alleen” ons voor doet wat we
moeten doen. Dat is echter niet het geval. Hij laat zien wie hij is
en vraagt ons om hem te volgen. Dat is een heel groot verschil.
(Volgeling, volgen = nadoen.) Hij, in de hoogst denkbare positie,
doet wat wij onze slaven laten doen. Ondenkbaar, onverstaanbaar voor
onze manier van denken! Zie wat slechts enkele verzen verder in Joh
14:7 staat. Eigenlijk zegt hij daar: “Nu heb ik het je net laten
zien, en nu vraag je dit”. Deze betekenis gaat echter aan Filippus
voorbij, het is net alsof hij wil zeggen: De Vader, onze dienaar? Dat
kan helemaal niet! Of mogelijk is die gedachten sprong zo groot dat
hij zelfs niet tot die vraag komt en op dat moment gewoon het hele
punt mist.
Joh 14 [3]
Ja, Ik moet weggaan en voor jullie een plaats gereedmaken, maar Ik
kom terug, en dan neem Ik jullie bij Me op, zodat daar waar Ik ben,
ook jullie zullen zijn. [4] En waar Ik heen ga – de weg daarheen is
jullie bekend.’ [5] ‘Maar Heer,’ zei Tomas, ‘we weten niet
eens waar U heen gaat; hoe zou de weg ons dan bekend kunnen zijn?’
[6] Jezus antwoordde: ‘Ik ben de weg, en de waarheid en het leven.
Alleen door Mij heeft men toegang tot de Vader. [7] Als jullie Mij
hebben leren kennen, zul je ook mijn Vader leren kennen. Sterker, nu
al kennen jullie Hem en heb je Hem gezien.’ [8] Hierop zei
Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, dan zijn we tevreden!’
[9] En Jezus weer: ‘Ik ben al zo lang bij jullie, Filippus, en je
hebt Me nog niet leren kennen? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader
gezien. Hoe kun je dan nog zeggen: “Laat ons de Vader zien”?
Verwacht niet dat je deze stukken
ineens volledig kunt begrijpen. Om ze te kunnen doorgronden is het
nodig dat je het bekende terrein van deze zelfgerichte wereld los
durft te laten. God past niet in dat plaatje. Als je dat als
referentie kader blijft gebruiken dan ga je deze teksten niet
begrijpen.
Merk op dat de leerlingen van Jezus
dezelfde verwondering hebben als wij en dezelfde twijfel en vragen.
Als je er voor open staat is dit heel bemoedigend en leerzaam. Nodig
Jezus uit je deze dingen te laten begrijpen.
Het is ook belangrijk te begrijpen
dat het Christendom niet geschikt is voor watjes of zelfgenoegzame
mensen. Dit is een behoorlijk radicaal geloof als je Jezus woorden
echt serieus neemt.
Als laatste nog een aanwijzing
t.a.v. de verschillen tussen mannen en vrouwen. Vrouwen zijn
gemiddeld genomen meer gericht op de ander, hierdoor zijn vrouwen
t.a.v. het accepteren van christelijke beginselen doorgaans in het
voordeel. Mannen hebben wat meer de neiging om met zichzelf, hun
carrière of met dingen (techniek) bezig te zijn. Hierdoor is het
lastiger je te richten op iets wat je niet kunt zien of vastpakken.
Waarom zie ik zo veel christenen die ik hypocriet vind?
Een christen is in de eerste plaats
een mens. Het hart van een mens is arglistig zegt de bijbel
Jeremia
17:9-10
Arglistig
is het hart boven alles, ja verderfelijk is het; wie kan het kennen?
Ik, de Here, doorgrond het hart (bewuste) en toets de nieren
(onbewuste)
Van nature denkt een mens in de
eerste plaats aan zichzelf en dat staat lijnrecht tegenover het
christendom. Deze neiging verdwijnt niet zo maar vanzelf als iemand
zichzelf christen gaat noemen. Je moet jezelf niet alleen christen
noemen, je moet ook veranderen om er een te zijn. (Zie Wat
is een christen?) Bekering noemen we dat. Helaas lopen er heel
veel onbekeerde christenen rond. Wat je dan krijgt is mensen die van
zichzelf denken dat ze beter zijn dan een ander maar die in
werkelijkheid gewoon doorgaan dezelfde vleselijke dingen to doen
zoals alle anderen.
Onbekeerde christenen
Onbekeerde christenen gebruiken de
wetten van God om anderen te veroordelen en om zichzelf te verhogen.
Ze kiezen de wetten uit die ze denken te kunnen volgen en negeren de
andere. Zo blijft hun zondige natuur voor henzelf verborgen. Dit
probleem was er al 2000 jaar geleden [Mat.
23:1-38] en het is er nog steeds. Dat is inderdaad
hypocriet en zeer irritant. Deze tweeslachtigheid heeft de neiging
andere problemen te veroorzaken zoals stiekem gedrag, roddel en
schijnheiligheid waardoor hun slechtheid nog toeneemt.
Even terug naar Mat. 23. Veel
christenen lezen de bijbel selectief. Als ze Mat. 23 lezen, dan
denken ze, oh, wat zijn die Joodse farizeeën toch slecht. Maar voor
wie dit denkt heb ik een vraag: Waarom staat die passage daar
eigenlijk?
Voor ons, om ons te vergapen
aan de slechtheid van anderen?
Of voor ons als waarschuwing
niet in dezelfde valkuil te stappen?
Zelf denk ik dat de westerse mens
moeiteloos alle zonden evenaart van de Jood. Pas als je de
waarschuwingen in de Bijbel op jezelf betrekt en ze ter harte neemt
zal er mogelijk iets ten goede gekeerd worden. Als je echter vasthoud
aan de bovenste keuze dan is het wellicht verstandig de volgende
passages nog eens na te lezen:
Rom 2:1 [1] Maar dan ben jij, mens
die oordeelt, wie je ook mag
zijn, evenmin te verontschuldigen. Want met je oordeel
over anderen veroordeel jij jezelf. Jij die je tot rechter opwerpt,
doet immers precies hetzelfde. [2] Wij zijn het erover eens dat God
terecht hen veroordeelt die zulke dingen doen. [3] En jij die een
oordeel velt over hen die zulke dingen doen, en ze zelf ook doet,
reken jij erop dat je aan Gods oordeel zult ontsnappen? [4] Of misken
je zijn rijkdom aan goedheid en geduld en lankmoedigheid, en besef je
niet dat Gods goedheid je tot inkeer wil brengen? [5] Met je botte en
onboetvaardige gezindheid stapel je voor jezelf een kapitaal van
toorn op tegen de dag van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel
openbaar zal worden
Overmoed: Rom.11:20-21, lees daarna de
context: Rom.11:11-22
Luc.18:9 [9] De volgende
gelijkenis vertelde Hij met het oog op mensen die overtuigd zijn van
hun eigen rechtvaardigheid en neerzien op alle anderen: [10]
‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een
farizeeër, de ander een tollenaar. [11] De farizeeër ging daar
staan en sprak in zijn gebed over zichzelf: “God, ik dank U dat ik
niet ben zoals de andere mensen, hebzuchtig, onrechtvaardig en
overspelig, of zoals die tollenaar daar! [12] Ik vast tweemaal per
week en geef een tiende weg van al mijn inkomsten.” [13] De
tollenaar daarentegen, die op een afstand bleef staan, durfde zelfs
zijn ogen niet naar de hemel op te slaan. Hij sloeg zich vol berouw
op de borst en zei: “O God, genade voor een arme zondaar!” [14]
Ik verzeker jullie dat deze man gerechtvaardigd naar huis ging, en de
ander niet. Want ieder die zich verheft zal vernederd worden, maar
wie zich vernedert zal verheven worden.’
Wel bekeerd
Er zijn ook christenen die zich wel
degelijk bekeerd hebben. Doordat ze zichzelf richten op Jezus
ontdekken ze hoe lastig het is om dat voorbeeld te volgen. Ze krijgen
daardoor zicht op hun eigen gebrokenheid waardoor ze niet meer zo
snel de behoefte hebben zich beter te voelen als een ander. Omdat zij
zich oprecht bezorgd maken om het lot van andere mensen zouden zij
een heel ander gedrag moeten vertonen. Helaas is niemand perfect en
zijn de driften van het vlees zeer lastig uit te roeien. Ook een echt
bekeerd christen heeft de verdraagzaamheid van andere mensen hard
nodig.
Romeinen
7:9-10 [18] Ik ben mij ervan bewust dat er in mij, dat wil zeggen
in mijn zondige natuur, niets goeds huist. De goede wil ligt binnen
mijn bereik, maar niet de goede daad. [19] Ik doe niet het goede dat
ik wil, maar het kwade dat ik niet wil. [20] Als ik doe wat ik
eigenlijk niet wil, ben ik niet meer de handelende persoon, maar de
zonde die in mij huist. [21] Ik ontdek in mij dus deze wet: als ik
het goede wil doen, dringt het kwade zich aan mij op. [22] Mijn
innerlijk schept behagen in Gods wet, [23] maar in mijn handelen
ontwaar ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn
rede, en mij als gevangene uitlevert aan de wet van de zonde die in
mij leeft. [24] Rampzalige mens die ik ben!
Hier zien we de noodkreet van Paulus
over de geestelijke strijd die hij voert tegen de zonde. Toch moeten
wij niet wanhopen want wie echt op zoek gaat, en zoals Paulus de
zonde gaat haten, die zal wel degelijk veranderen!
Wees realistisch
Aan de andere kant wees
realistisch. Christenen: wees kritisch naar jezelf en heb geduld
met jezelf. Anderen die naar christenen kijken: niemand is
perfect... op die Ene na dan. En ook voor u geld: verbeter de wereld,
begin met jezelf.
Verklarende woorden lijst
Onbekeerde christenen
|
Mensen die zich christen noemen maar nooit de beslissing
genomen hebben om daadwerkelijk een andere richting in te gaan. Ze
zijn tevreden met het label “Christen” maar zijn niet
geïnteresseerd in, of hebben geen weet van de inhoud.
|
Vleselijk
|
Dit betekend ongeestelijk, gericht op het lichaam, de
geestelijke dingen veronachtzamend. Realiseer je dat zowel God als
de Heilige Geest beide geestelijk zijn en ook op die manier
denken. Wat meer concreet is een vleselijke levenswijze gericht op
genot en komfoor en uiterlijke schoonheid. Het is van nature op
zichzelf gericht.
|
Zelfgericht
|
Op jezelf gericht, denkende vanuit een egocentrisch
wereldbeeld. Het kan wat provocerend zijn, maar dit is het
uitgangspunt van een onvolwassen mens.
|
|