Vraag: Wat is heiliging?
Wat is heiliging? Hoe heilig je
jezelf?
Heiligheid word door u misschien
gezien als een religieuze term die gebruikt word vanachter de kansel.
Onderdeel van een toespraak vol vaagheden. Een woord waarvan de
betekenis niet bekend is omdat niemand de moeite heeft genomen het
uit te leggen. Je vraagt je wel eens af of ze het zelf wel weten. Nog
een heel vervelend probleem bij het begrijpen van het woord heilig
is, dat je de betekenis van een woord afleid uit de context waarin
het gebruikt word en wat mensen doen als ze dat woord gebruiken. In
het geval van het woord heilig werkt deze strategie niet zo goed
omdat veel mensen die dit woord gebruiken zich niet heilig gedragen
of daar ook maar enigszins in de buurt komen. Toch is heiligheid een
heel concreet begrip wat ik hier zal toelichten.
Antwoord: Vrij van onreinheden
Als je heiligheid beschouwd in de
context van God dan kom je eigenlijk twee betekenissen tegen. De
eerste is “Apart gezet voor God”. Iets wat heilig is, is dus
geschikt bevonden en apart gezet met de bedoeling het aan God te
geven. De tweede betekenis is “Vrij van onreinheid”. Als ik begin
bij de laatste betekenis: In de bijbel word over de offers voor de
Heer steeds aangegeven dat ze vrij moeten zijn van enig gebrek. Deze
verordening is een manier van God om ons te laten zien wie Hij is.
Zijn wezen is zuiver zonder enig gebrek. Zijn wezen is rein, zonder
een spoor van slechtheid.
Als je Heiligheid voor ons zelf
beschouwd dan komen beide toelichtingen van het woord heiligheid heel
dicht bij elkaar. Heilig zijn betekend dan, afstand nemen van
onreinheden en jezelf apart zetten voor God. Je neemt je dus voor om
geen deel meer te nemen aan zondige praktijken teneinde God te kunnen
naderen. Het enige offer waar we God echt mee verheugen is als we
zelf vrij zijn van enig gebrek en ons zelf aan hem geven als een
heilig offer.
Zoals je ziet is heiligheid dus een
heel concreet begrip. Er is echter wel een probleem, want als ik hier
met mijn uitleg zou stoppen dan weet u wel wat het woord heiligheid
betekend, maar als u dan gaat proberen dat op uzelf toe te passen,
dan gaat u ontdekken, als u tenminste voldoende eerlijk bent, dat
zoiets voor mensen onmogelijk is. Paulus beschrijft dit heel treffend
in Romeinen 7:18
Rom.7 –
Bevrijd van de wet
[1]
Broeders en zusters, weet u niet – ik richt mij immers tot
mensen die de wet kennen – dat de wet over een mens slechts
zolang gezag heeft als hij leeft? [2] Zo is een getrouwde vrouw
door de wet aan haar man gebonden, zolang die leeft; sterft hij,
dan is zij ontslagen van de wet die haar bond aan haar man. [3]
Men zal haar terecht als een overspelige beschouwen als zij bij
het leven van haar man de vrouw wordt van een ander; is haar man
echter gestorven, dan is zij van die band ontslagen, en pleegt zij
geen echtbreuk als zij zich aan een ander geeft.
[4] Broeders en zusters, zo bent ook
u door het lichaam van Christus gestorven met betrekking tot de
wet, en u behoort nu aan een ander, aan Hem die uit de doden is
opgewekt, opdat wij vrucht dragen voor God. [5] Toen wij een
zondig leven leidden, werden onze daden beheerst door zondige
begeerten die de wet in ons opwekte en die slechts vrucht
afwierpen voor de dood. [6] Nu echter zijn wij dood voor de wet en
ontslagen van haar boeien, zodat wij niet langer onderworpen zijn
aan een verouderd wetboek, maar God dienen in het nieuwe leven van
de Geest.
|
Wat Paulus hier beschrijft is o.a. dat de wet, of de leer van
Gods leef-regels, aangeeft hoe wij moeten leven, maar wat we daar
niet is slagen. De wet heeft voornamelijk als effect dat we zien
hoe zeer we tekort schieten.
|
Wet en
zonde
[7] Betekent dit dat wet en zonde een
en hetzelfde zijn? Volstrekt niet! Maar wel is het waar dat ik de
zonde alleen heb leren kennen door de wet. Ik zou van de begeerte
geen weet hebben als de wet niet zei: U zult niet begeren. [8] Het
is de zonde die gebruik heeft gemaakt van het gebod, om allerlei
begeerte in mij op te wekken. Zonder de wet is de zonde dood. [9]
Ooit leefde ik zonder de wet. Maar toen het gebod kwam, begon de
zonde te leven [10] en zelf stierf ik. Zo bleek het gebod, dat
bedoeld was om leven te brengen, voor mij juist de dood te
betekenen. [11] De zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om
mij te verleiden en ter dood te brengen. [12] De wet is dus
heilig, en het gebod is heilig, rechtvaardig en goed. [13] Heeft
dan iets dat goed is mij de dood gebracht? Dat niet, maar de zonde
– en daarmee toonde ze haar ware aard – heeft door iets goeds
mijn dood bewerkt! Zo blijkt door het gebod hoe bovenmate zondig
de zonde is!
|
Het is onze opstandigheid en eigenwijsheid die zich tegen God
verzetten waardoor de wet ons tot een onmogelijke hindernis word.
|
[14] Wij weten dat de wet geestelijk
is. Maar ik, ik leid een zondig leven, verkocht als ik ben aan de
zonde. [15] Ik begrijp mijn eigen daden niet. Ik doe immers niet
wat ik wil, maar wat ik verafschuw. [16] Maar als ik doe wat ik
eigenlijk niet wil, betekent dit dat ik met de wet instem en haar
goed acht. [17] In feite echter ben ìk het niet meer die handelt,
maar de zonde die in mij huist. [18] Ik ben mij ervan bewust dat
er in mij, dat wil zeggen in mijn zondige natuur, niets goeds
huist. De goede wil ligt binnen mijn bereik, maar niet de goede
daad. [19] Ik doe niet het goede dat ik wil, maar het kwade dat ik
niet wil. [20] Als ik doe wat ik eigenlijk niet wil, ben ik niet
meer de handelende persoon, maar de zonde die in mij huist. [21]
Ik ontdek in mij dus deze wet: als ik het goede wil doen, dringt
het kwade zich aan mij op. [22] Mijn innerlijk schept behagen in
Gods wet, [23] maar in mijn handelen ontwaar ik een andere wet,
die strijd voert tegen de wet van mijn rede, en mij als gevangene
uitlevert aan de wet van de zonde die in mij leeft. [24]
Rampzalige mens die ik ben! Wie zal mij redden van dit bestaan ten
dode? [25] God zij gedankt door Jezus Christus onze Heer! – Aan
mijzelf overgelaten dien ik dus met mijn rede de wet van God, maar
in mijn doen en laten de wet van de zonde.
|
De wet is geestelijk maar wij
zijn in ons zelf vleselijk.
Net als Paulus zijn we vaak wel van goede wil, maar daar
tegenin zijn we veel te veel gebonden aan deze wereld en haar
eigen wijsheden. Vleselijke zaken als genot en eigenbelang leiden
ons steeds weer naar de zonde.
|
Het is dus niet onze eigen
gerechtigheid die ons heilig zal maken. Toch staat hier boven wel een
indicatie hoe je dit aan pakt. “De goede wil licht binnen ons
bereik”. Daar zal het mee beginnen. Vervolgens zien we hier dat
onze eigen vleselijke natuur niet aansluit op de geestelijke wet van
God. Ze overtreed steeds deze wet, daarom moeten we een manier zien
te vinden om ons handelen op die geestelijke wet te richten. Hoe
krijgen we het nu voor elkaar dat we niet meer geregeerd worden door
ons eigen vlees, maar door de geestelijke wet van god? Of anders
gezegd, hoe zorgen we er voor dat we geregeerd worden door de Geest
van God?
In de bijbel worden hiervoor een
aantal begrippen gehanteerd waaronder “Inwoning van de Geest” en
“ons lichaam als tempel van de Heilige Geest”. Goed, de Geest
moet dus in ons komen en ons gaan leiden. Maar hoe gaat dat dan? Ons
lichaam is nog vol zonden (onreinheden), die tempel moet dus eerst
gereinigd worden. Maar wie gaat zoiets doen? En, als het schoon is,
hoe zorgen we er voor dat we er niet weer een bende van maken?
Het reinigen van jou tempel van zijn
onreinheden, de zonde, dat kun je niet zelf. Hiervoor is maar een
mogelijkheid en dat is om je zonden over te geven aan iemand die deze
last van je wil overnemen en de gevolgen ervan voor je wil dragen.
Volgens de wet moet die persoon ook nog eens zonder gebrek zijn. Er
is maar een persoon die dat voor je kan en wil doen, en dat is
Jezus. Je moet het hem echter wel vragen, je moet zijn aanbod
aannemen en het is ook belangrijk dat je jezelf bewust bent van de
waarde van wat hij voor je doet. Het is belangrijk dat je jezelf
onder zijn gezag stelt zodat je niet terug valt in de tirannie van de
zonde. Dit “onder zijn gezag stellen” kun je zelf, de wil licht
binnen je bereik, maar je moet het wel doen.
Opmerking: Deze tekst gaat niet
specifiek over de redding, en is hierover maar erg beknopt, maar
heiliging zonder redding is onmogelijk.
Persoonlijke heiliging concreet
Heilig jezelf door afstand te nemen
van onreinheden. Hierboven is al aangegeven dat je daarbij
afhankelijk bent van de redding uit de wil van het vlees (slavernij
van de zonde). Je moet je onder het gezag van de Geest stellen, in
praktijk betekend dit dat je de wil van God belangrijker vind dan je
eigen wil en dat je daar dus naar op zoek gaat.
In dit proces is het nuttig om eens
wat dingen op te noemen die in onze wereld al “normaal” geworden
zijn, maar die je geest wel degelijk beschadigen en belasten. Ontdoe
jezelf van het verlangen ernaar en raak het niet aan (of kijk er niet
naar)
Amusement (A-muse = niet
nadenken) of Entertainment (= Bevatten of insluiten)
- Gewelddadige films
- Seksisme
- Roddel (Soaps, sommige talk
shows)
- Een focus op negatieve nieuwsberichten in de media, verkopen van angst, ramptoerisme.
|
Lust, mateloosheid
- Porno
- Schrans partijen. (Jezelf zo
vol proppen met eten tot je niet meer kunt)
- Materialisme, liefdeloosheid
|
Afgoderij
- TV-Toestel
- Sport (Aanbidding van het
eigen lichaam)
- Status
- Auto
- Werk (workaholic)
|
Verslavingen
- TV-Kijken
- Roken
- Drank
- Drugs (Incl. “soft”-drugs)
|
Strijd
- Trots
- Strijd, geweld
- Onverdraagzaamheid, agressie
|
|
Kijk hier eens rustig naar of je
hier een systeem in ontdekt. Zelf kan ik door al deze dingen me niet
aan de indruk onttrekken dat iemand ons (Christenen) systematisch
onschadelijk probeert te maken.
Hoe reinig je jezelf?
In 1-Petrus staat zowel de redding
als de reiniging vernoemd. Eerst is er de reiniging door Jezus, maar
daarna ook de gehoorzaamheid.
1-Petrus 1 - Redding door het
geloof [3] Gezegend is God, de Vader van onze Heer Jezus
Christus, die ons in zijn grote barmhartigheid herboren liet
worden tot een leven van hoop door de opstanding van Jezus
Christus uit de dood, [4] tot een onvergankelijke, onbederfelijke
en onaantastbare erfenis, die voor u is weggelegd in de hemel.
|
Opnieuw geboren is de nieuwe gezindheid, geleid door de geest
i.p.v. geleid door ons eigen vleselijke driften.
|
[5] In Gods kracht geborgen door het
geloof, wacht u op de redding die al gereed ligt om op het einde
van de tijd geopenbaard te worden. [6] Daarom bent u vol vreugde,
ook al hebt u nu, als het zo moet zijn, voor een korte tijd te
lijden onder allerlei beproevingen. [7] Die dienen om de
deugdelijkheid van uw geloof te bewijzen, dat zoveel kostbaarder
is dan vergankelijk goud, dat toch ook door het vuur gelouterd
wordt. Dan zullen, wanneer Jezus Christus zich openbaart, lof,
heerlijkheid en eer uw deel zijn. [8] Hem hebt u lief zonder Hem
ooit gezien te hebben. U gelooft in Hem, hoewel u Hem ook nu niet
ziet, en u zult vervuld zijn van een onuitsprekelijke en hemelse
vreugde, [9] wanneer u het einddoel van uw geloof, uw redding,
bereikt.
|
De redding komt dus voort uit het
geloof, dat wil zeggen, het vertrouwen op de Heer Jezus Christus.
Dit betekend echter niet dat we
direct al klaar zijn, de invloed van de redding heeft tijd nodig
om in ons te groeien en om onze afkeer van de zonde te laten
groeien. Soms is er een beproeving (lijden) nodig om ons te doen
inzien hoe zwaar de zonde op ons (de mensheid) drukt.
Ook gelooft u in een redder die u niet kunt zien, maar naarmate
de redding zich laat zien in uw leven zal de vreugde herover
toenemen.
|
[10] Naar die redding is al intensief
gezocht door de profeten toen zij profeteerden over de genade die
voor u bestemd is. [11] Zij vroegen zich af op welk tijdstip en
welke omstandigheden de Geest van Christus doelde, die in hen
werkzaam was en die het lijden van Christus en de daarop volgende
verheerlijking voorspelde. [12] Maar hun werd geopenbaard dat deze
boodschap niet voor henzelf diende maar voor u. En nu is die
boodschap bij monde van de evangeliepredikers openlijk aan u
verkondigd, in de kracht van de heilige Geest, die uit de hemel is
gezonden. Dit zijn geheimen waarin zelfs engelen verlangen door te
dringen.
|
|
Leven zoals God het wil [13] Doe
daarom een gordel om uw middel, wees verstandig en nuchter, vestig
al uw hoop op de genade, die uw deel wordt wanneer Jezus Christus
zich zal openbaren. [14] Wees gehoorzaam als kinderen en geef niet
langer toe aan de lusten die uw leven beheersten in de tijd van uw
onwetendheid. [15] Hij die u geroepen heeft, is heilig. Wees
heilig zoals Hij, in heel uw gedrag; [16] want er staat
geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig. [17] Degene die u als
Vader aanroept, is ook de onpartijdige rechter over al onze daden;
heb daarom ontzag voor Hem, zolang u hier in ballingschap leeft.
|
Stel uw vertrouwen niet op mensen
maar op Jezus.
Volg de Heer in (door) heiliging
van uzelf.
Als u bid, weet dan dat Jezus niet alleen redder is, maar ook
rechter. Toon respect voor uw Koning en zijn aanwijzingen. Weet
dat u in een vreemd land leeft tussen verdwaalde mensen.
|
[18] U weet dat u niet door
vergankelijke dingen, zoals goud en zilver, bent verlost uit het
zinloze bestaan dat u van uw vaderen hebt geërfd. [19] U bent
verlost door het kostbaar bloed van Christus, het lam zonder vlek
of gebrek, [20] dat uitverkoren was vóór de grondlegging van de
wereld, maar pas op het einde van de tijden is verschenen, omwille
van u. [21] Door Hem gelooft u in God, die Hem uit de doden heeft
opgewekt en Hem de heerlijkheid gegeven heeft; daarom is uw geloof
in God tevens hoop op God.
|
Vertrouw niet op de dingen van
deze wereld, vertrouw niet op uw geld of “verzekeringen”, die
dingen zijn slechts tijdelijk en hun invloed ten goede is maar
zeer beperkt.
Nee, hecht waarde aan Uw redding die zo veel meer waard is.
|
[22] Nu u, door de waarheid
gehoorzaam te aanvaarden, uw hart hebt gereinigd voor een oprechte
broederliefde, moet u elkaar ook met hart en ziel liefhebben, [23]
als mensen die opnieuw geboren zijn, niet uit vergankelijk zaad,
maar door het onvergankelijke woord van de levende en eeuwige God.
[24] Want alle stervelingen zijn als gras en heel hun pracht is
als een bloem op het veld. Het gras verdort, de bloem valt af,
[25] maar het woord van de Heer blijft in eeuwigheid. En dit woord
is de boodschap die u is verkondigd.
|
Door Hem te volgen in
gehoorzaamheid en door uw opstandige natuur in nederigheid af te
leggen heiligt u uzelf. Hierdoor zorgt u ervoor zorgt dat u niet
opnieuw door het vuil van de satan besmeurd word.
Wij mensen kunnen nu wel mooi zijn maar dit lichaam is maar
zeer tijdelijk. De schoonheid van de jeugd verwelkt snel, maar de
waarheid van het woord en zijn beloften vergaan nooit.
|
Je zorgt er dus voor dat je rein
blijft door te doen wat Jezus zegt, niet door het te lezen, of te
weten, maar door het te doen!
Redenen waarom
Waarom is het zo belangrijk om
mezelf te heiligen? Hieronder worden een aantal gezichtspunten
gegeven of manieren om hier naar te kijken.
1 - Uitnodigen van de Geest
Een rede om jezelf te heiligen heb
ik hiervoor al beschreven, om de Geest van God uit te nodigen in je
leven. Door jezelf te reinigen heet je Hem welkom. Hij is de gids die
je door dit leven leiden kan. Zeer waardevol!
2 - Liefde voor je meester
Een tweede rede om dit te doen is je
liefde voor je Meester. Als je Jezus jou liefde en dankbaarheid wil
tonen, doe dan uit liefde voor Hem wat hij zegt en doe hem geen
verdriet door achteloos achter de verderver aan te lopen.
3 - Bescherming van jezelf
Een derde rede om dit te doen is er
een van strategisch belang. Als je de satan ziet als jou vijand en je
weet dat hij op je ondergang uit is dan:
Als je jezelf
niet heiligt, dan is dat vergelijkbaar met een leger wat niet de
moeite neemt de soldaten van het vijandige leger van zijn grondgebied
te verwijderen. Je laat dat de vijand ongestoord vernielingen
aanrichten en sabotage uitvoeren. Als er dan later een grote aanval
komt op jou land, dan ben je ernstig verzwakt en het is maar zeer de
vraag of je dan stand kunt houden.
Let eens op de volgende
vergelijking:
Matteüs
7:24 - Horen en doen: [24] Ieder die Mij hoort en doet wat Ik zeg,
zal het vergaan als een verstandig man die zijn huis bouwde op de
rots. [25] De regen viel neer, de bergstromen kwamen omlaag, de wind
stak op en ze stortten zich op dat huis, en het stortte niet in, want
het was op de rots gegrondvest. [26] Ieder die deze woorden van Mij
hoort en ze niet doet, zal het vergaan als een domme man die zijn
huis bouwde op zand. [27] De regen viel neer, de bergstromen kwamen
omlaag, de wind stak op en ze sloegen tegen dat huis, en het stortte
in: het werd één grote ruïne.’
In deze vergelijking staat de storm
voor de beproevingen in jou leven. Het huis dat is de vrede in je
hart. Of als je dit te vaag vind, het huis dat ben jij als tempel van
de Geest en je vertrouwen in Jezus.
Evenzo, de vergelijking van de
legers. Het vijandelijke leger is het rijk van de duisternis. Zijn
soldaten zijn de gevallen engelen (demonen) of hun werken in andere
mensen. Ze richten vernielingen door je aan te zetten tot zonde en je
zo ten gronde te richten. Elk werk van de satan heeft uiteindelijk
ten doel om een wig te drijven tussen jou en je redder en om af te
breken wat God heeft gemaakt. (Inclusief jij als Gods schepping)
Rom.13:11
– Wees Waakzaam: [11] U weet trouwens hoe laat het is, u weet
dat het uur om uit de slaap te ontwaken reeds is aangebroken. Nu is
onze redding dichterbij dan toen wij tot het geloof kwamen. [12] De
nacht loopt ten einde, de dag breekt aan. Laten wij ons dus ontdoen
van de werken van de duisternis en ons toerusten met de wapens van
het licht. [13] Laten wij ons behoorlijk gedragen, als op klaarlichte
dag, en ons onthouden van zwelgpartijen en drinkgelagen, van ontucht
en losbandigheid, van twist en nijd. [14] Bekleed u met de Heer Jezus
Christus, en vertroetel uw lichaam niet; er mogen geen begeerten
worden opgewekt.
4 - Voor het offensief
Heiliging is met name van groot
belang als je een offensieve taak hebt in de gemeente. Als je staat
opgesteld om de satan zijn slaven afhandig te maken.
- Stel, je zit in een pastoraal
team en wil iemand helpen vrij te komen van een Alcohol verslaving.
Is het dan niet verstandig dat je daar zelf vrij van bent om te
voorkomen dat de Geest van Alcohol jou aanvalt?
- Stel, je wilt iemand helpen
gebukt gaat onder lust gevoelens en ontrouw is. Is het dan niet
verstandig dat je hier zelf niet onder gebukt gaat? Anders zal een
uitval naar jou maar al te gemakkelijk doel treffen.
Samenvatting
Als ik bovenstaande kort samenvat:
- Heiliging is het jezelf
onthouden van onreinheden.
- Je kunt dit niet zomaar zelf,
maar als je het wil dan kun er wel voor kiezen.
- Je bent afhankelijk van de
reiniging door Jezus, dat is de vergeving van zonde. Vraag daarom!
- Daarna moet je, om er niet al
snel weer een rommeltje van te maken, gaan doen wat hij zegt
- En niet te makkelijke de
wereldse wijsheden boven de aanwijzingen van de bijbel stellen. Neem
de bijbel serieus!
Het doen wat Jezus zegt en het
jezelf heiligen zijn twee dingen die met elkaar in het verlengde
liggen. God is van nature Heilig, Jezus is God, dus als hij je vraagt
om Hem te volgen (in zijn doen en laten) dan is het resultaat
onvermijdelijk een heiliging van jezelf. Heiliging heeft een concreet
doel, het is net zo min “vaag” als een schild en het opvolgen van
orders voor een Romeins soldaat dat zijn. Persoonlijke heiliging is
nodig als je er zeker van wil zijn dat je niet afvalt of struikelt
onder de last van de onvermijdelijke beproevingen in je leven. Het is
nodig om niet al te makkelijk in de strikken van de satan te
belanden.
Tot slot nog dit: Weet dat
er geen neutraal gebied is. Dat lijkt wel zo maar dat is een
misleiding. Mensen die zich openlijk in de strijd begeven krijgen
vaak ook openlijk weerstand van de tegenstander. Mensen die zich van
dit alles niets aan denken te kunnen trekken worden op een verborgen
geniepige wijze verleid, gebruikt en toe-gelogen zodat ze langzaam
maar zeker steeds dieper wegzakken in een moeras van onwaarheden en
satans plan voor ons leven.
Verdieping
Als u nog een spaatje dieper wild
gaan, lees dan: Persoonlijke
heiliging 2
|