Onderwerp: Een medisch probleem
Inleiding
Ik denk dat ik een medisch probleem
heb, d.w.z., ik begin steeds meer te twijfelen aan de kwaliteit van
de medische wetenschap. Ik word steeds onzekerder over, of ik bij het
hebben van een ziekte of aandoening wel de juiste weg volg. Ik zat
vrij lang op de gangbare, algemeen geaccepteerde lijn in de
evangelische wereld, d.w.z.:
Hulp kan zowel
van boven, als van beneden komen. En als God wil ingrijpen, dan kan
hij dat ook door een arts heen doen.
Ja, dat zal allemaal wel maar ik
begin toch steeds meer te twijfelen aan de rechtmatigheid van deze
positie en dat is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Het is niet
dat bovenstaande uitspraak, of uitgangspunt in de evangelische wereld
onwaar zou zijn, natuurlijk kan Hij dat, echter, door de dingen die
ik om me heen zie begin ik steeds meer ernstig te twijfelen aan de
reguliere medische wereld en de positie die ik door deze houding
inneem ten opzicht van God. Ik begin me af te vragen of ik niet erg
werelds ben, of ik niet te veel de wereldse schepen achter me aan
zeul in plaats van ze te verbranden en me op God te richten, of ik zo
niet van twee walletjes mee-eet. En het vreemde is, ik ben niet aan
het twijfelen gebracht door theologische issues, maar wel door de
sterke niet te negeren tekenen van zwakke (of
soms geheel ontbrekende) ethiek (op vele
plaatsen) in de medische wereld zelf.
Laten we, voordat ik hier verder op
in ga eens kijken wat de Bijbel over genezing door mensen te zeggen
heeft.
Menselijke geneesheren
Jezus
Sirach 38, 1 – Waardeer de arts
[1] Waardeer de arts, want je
hebt hem nodig en ook hij is door de Heer geschapen;
[2] want al
komt de genezing van de Allerhoogste, hij krijgt van de koning een
geschenk.
[3] Om zijn kundigheid wordt de arts hoog geëerd en
hij wordt door de invloedrijke bewonderd.
[4] De Heer laat de
aarde geneeskrachtige kruiden voortbrengen en een verstandig man
wijst die niet af.
[5] Werd het water niet zoet gemaakt door het
hout om de kracht van de Heer te tonen?
[6] Hijzelf heeft de
mensen hun kennis gegeven om verheerlijkt te worden in zijn
wonderbare werken.
[7] Met die kruiden stilt de arts de pijn [8]
en de apotheker maakt er balsem van.
Aan de werken van de Heer
komt nooit een einde en van Hem komt genezing over de aarde.
[9]
Mijn kind, wees niet onnadenkend als je ziek bent, maar bid tot de
Heer, want Hij is het die geneest.
[10] Vermijd de zonden en
wees rechtschapen en reinig je hart van alle ongerechtigheid;
[11]
brand wierook en breng een offer van fijn meel en maak je gave zo
rijk als je kunt.
[12] En ook voor de arts moet je een plaats
inruimen, want ook hij is door de Heer geschapen;
laat hem niet
van jou wijken, want ook hem heb je nodig.
[13] Er zijn immers
ogenblikken dat de goede afloop in hun handen ligt,
[14] want
ook zij bidden de Heer dat Hij hun een gelukkige diagnose en genezing
geeft tot behoud van het leven.
[15] Wie zondigt tegen zijn
maker komt terecht in de handen van de arts.
Voor zover ik weet staat er maar een
verwijzing in deze trant in de bijbel, in een van de de
deuterocanonieke boeken. Dat gezegd hebbende is deze aanwijzing niet
mis te verstaan: “Ook voor de arts moet je een plaats inruimen”.
Ondanks deze duidelijke aanwijzing,
kun je in deze tijd toch ook steeds meer vraagtekens zetten bij de
reguliere geneeskunde:
Ook hier wordt verwezen naar de
Heer zelf als bron van genezing.
In vers 15 wordt ook verwezen naar de eigen verantwoordelijkheid. Maar let op, je kunt deze richtlijn niet omdraaien: Wie in de handen van de arts terecht komt heeft gezondigd.
En wat gebeurd er met deze
tekst als de geneesheer in kwestie, de wijsheid van God heeft
ingewisseld voor menselijke wijsheid en geregeerd wordt door de
wijsheid van de Mammon? Wat gebeurd er dan met zo'n tekst?
Laten we maar eens kijken wat er
over genezing door God zelf geschreven staat.
Onvermogen
van de arts
Hier een vers waarin het onvermogen
van de menselijke geneesheer genoemd word.
Lucas 8,
43
[43] Een vrouw die al twaalf jaar aan vloeiingen leed en
haar hele inkomen aan dokters had besteed zonder bij iemand genezing
te vinden, [44] kwam van achteren naar Hem (Jezus) toe en
raakte de zoom van zijn kleren aan. Onmiddellijk hielden haar
vloeiingen op.
Die
ene echte geneesheer
Exodus
15
[26] Hij hield hun voor: ‘Als
u oprecht gehoorzaamt aan het woord van de heer uw God, en als
u doet wat in zijn ogen goed is, als u zijn voorschriften opvolgt en
zijn verordeningen onderhoudt, dan zal geen van de ziekten die Ik
over Egypte liet komen, u treffen. Ik
ben de heer, uw geneesheer.’
Spreuken
3
[7] Houd jezelf niet voor wijs, vrees
de heer en vermijd het kwade:
[8] het zal je lichaam
genezing brengen en je gebeente versterken.
Spreuken
4
[20] Mijn zoon, schenk
aandacht aan mijn woorden en buig je oor naar mijn
uitspraken;
[21] zorg dat je ze niet uit het oog verliest en
bewaar ze in je hart.
[22] Want zij zijn leven voor wie ze
vinden en genezing voor wie ze verkondigen.
[23] Behoed je hart
meer dan alles wat je moet behoeden, want daar ontspringt de bron van
het leven.
Jesaja
4
[10] Verhard de geest van dit volk, maak zijn oren doof,
strijk zijn ogen dicht, zodat het met zijn ogen niet ziet, met zijn
oren niet hoort, zodat zijn geest niet begrijpt, zodat
het zich niet bekeert, en geen genezing vindt.’
Jesaja 53
– Hij heeft onze ziekten op zich genomen
[4] Hij
heeft onze ziekten op zich genomen, en onze smarten heeft hij
gedragen; wij echter beschouwden hem als een geslagene, door God
gekastijd en vernederd.
[5] Hij werd doorstoken vanwege onze
opstandigheid, vanwege onze zonden werd hij gebroken. Hij werd
gestraft; ons bracht het vrede, en dankzij zijn striemen is er
genezing voor ons.
[6] Wij allen zijn als schapen verloren
gelopen, en ieder van ons is eigen wegen gegaan; maar de heer heeft
de schuld van ons allen op hem laten neerkomen.
Maleachi
3, 20
[20] Maar voor u, die
mijn naam vreest, gaat dan de zon van de gerechtigheid op, die
met haar vleugels genezing brengt. Dan zult u dansend naar buiten
komen, als kalveren die op stal hebben gestaan,
Jezus
Sirach 34, 20
[19] De ogen van de Heer zijn gericht op degenen
die Hem liefhebben, een machtig schild en een sterke steun,
een beschutting tegen de schroeiende wind en een scherm tegen de
middagzon. Hij behoedt hen voor struikelen en helpt hen om niet te
vallen.
[20] Hij verhoogt hun levenskracht en verlicht hun ogen.
Hij geeft genezing, leven en zegen.
Jakobus 5,
16
[14] Is iemand van u ziek? Laat hij de oudsten van de
gemeente roepen; zij moeten een gebed
over hem uitspreken en hem met olie zalven in de naam van de Heer.
[15] En het gelovige gebed
zal de zieke redden en de Heer zal hem oprichten. En als hij zonden
heeft begaan, zal het hem vergeven worden. [16] Belijd daarom elkaar
uw zonden en bid voor elkaar,
opdat u genezing vindt. Het vurig
gebed van een rechtvaardige bereikt veel.
Hierboven zijn is de bron van, of
rede voor genezing licht groen gemarkeerd.
Gek genoeg zijn al deze aanwijzingen
niet de rede geweest dat ik aan het gangbare Evangelische
uitgangspunt ben gaan twijfelen. Nee, het begon me ineens op te
vallen dat er in de medische wereld heel erg ingreep gericht gedacht
wordt en dat het zelf herstellende vermogen van ons lichaam een veel
te kleine plaats krijgt toebedeeld. Natuurlijk, voor een schaafwond
krijg je geen medicijnen voorgeschreven en voor een griep of andere
infectie waarvan bekend is dat ze door een virus is veroorzaakt,
meestal ook niet, want antibiotica werkt niet bij virussen.
Maar, als je een ontsteking hebt dan
is de routinematige reactie: antibiotica voorschrijven. Maar mijn
vraag is dan, is zoiets wel altijd nodig? Vraagt men zich wel
voldoende af, vraagt men zich überhaupt nog wel af of het lichaam
deze bedreiging zelfstandig de baas kan? Ook een vraag die zich
steeds meer aan me opdringt: Wordt er wel voldoende aandacht
geschonken aan de negatieve effecten van medicijnen? Wordt dit niet
te veel gebagatelliseerd? Niet door de bijsluiters, daar staat vrij
veel op, nee ik doel op de overwegingen bij voorschrijven.
Vragen,
veel vragen
Er komen bij mij steeds meer vragen
en dit is geen theorie of spoken in mijn hoofd. Dit zijn echte vragen
die zich reëel aandienen en waarvan de problematiek in reguliere
wetenschappelijke lectuur terug te vinden is. Hierna een aantal
vragen en problemen die zich voordoen in de huidige medische wereld.
Waar
dienen die bijsluiters eigenlijk voor?
Waar dienen die bijsluiters
eigenlijk voor? Als je die dingen leest en serieus neemt, dan kun je
niet veel medicijnen met een gerust hart slikken. Toch staat dit in
schril contrast met het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee ze
worden voorgeschreven. Zo ga je jezelf afvragen, waar dient zoiets
voor?
Om gebruikers te informeren
over mogelijke bijwerkingen?
Om artsen deze nadelen te laten
meewegen in hun voorschrijf praktijk?
Voor de medische industrie
zelf, als juridische indekking? (u was geïnformeerd)
Of is het niet meer dan een
administratieve formaliteit waarmee de staat aan kan tonen dat ze
haar burgers beschermd.
Afgaande op hoe makkelijk er met
medicijnen wordt omgegaan zou je neigen naar de laatste twee redenen.
Wat
zijn eigenlijk de motieven om tot ingrijpen over te gaan
Wat zijn eigenlijk de motieven om
tot ingrijpen over te gaan? En helaas is dat ingrijpen in veruit de
meeste gevallen beperkt tot medicijnen voorschrijven.
Mogelijke redenen:
De patiënt verwacht een
medische ingreep die hij zelf niet kan
Zowel de patiënt als de arts
denken in, of vragen om oplossingen
De arts heeft onwillekeurig een
voorkeur voor het herkennen en indelen in hanteerbare ziektebeelden
met hanteerbare oplossingen.
Risico vermijding voor de arts
zelf, na medisch ingrijpen wordt hem niet meer zo snel laksheid of
onoplettendheid verweten.
De farmaceutische industrie die
hun producten als “oplossingen” in de markt zet en de artsen
tracht te beïnvloedden zodat ze hun producten voorschrijven.
Genezing zonder medicijnen zal
mogelijk langer duren
Wat
zijn redenen om niet voor te schrijven
Wanneer ga je bij de dokter naar
buiten zonder een recept?
Het probleem is te onbeduidend
Er wordt een psychische oorzaak
vermoed die op dat moment niet direct behandelbaar is
De (vermoedde) oorzaak ligt
buiten de competentie van de arts
Het probleem is voor de patiënt
niet bespreekbaar
Er zijn geen effectieven
medicijnen beschikbaar
Wat
zijn mogelijk onderbelichte motieven om niet voor te schrijven
Hierboven zijn een aantal oorzaken
genoemd waardoor je op dit moment geen medicijnen voorgeschreven
krijgt. Maar, zijn er ook redenen om niet voor te schrijven die
“vergeten” worden, of die veel meer aandacht zouden moeten
krijgen?
Het lichaam kan dit naar
verwachting zelf, of moet eerst de kans krijgen om het zelf te doen.
De artsen zijn zich vaak heel goed bewust van het zelf herstellend
vermogen van het lichaam maar zijn er niet of onvoldoende in
getraind om dit actief in de behandeling in te passen.
Nadelen van medicijnen.
Medicijnen verstoren de fragiele balans in het lichaam door
grofstoffelijk ingrijpen. Ze veroorzaken nieuwe problemen of kunnen
zelfs de genezing tegenwerken.
De hoeveelheid van medicijnen,
vooral bij oudere mensen maken van het oude lichaam vaak een
alchemistisch proeftuin. Respect voor de fragiliteit van het lichaam
is vaak ver te zoeken.
Stapeling van chemische stoffen
in het lichaam bij langdurig gebruikt en / of gebruik van veel
verschillende medicijnen. Ter illustratie: De tijd dat een begraven
lichaam in de grond moet blijven is maar liefst verdrievoudigd. De
huidige menselijke resten vergaan niet meer zo snel door de hoge
concentraties chemicaliën in die dode lichamen. Ik
geloof gewoon niet dat ons lichaam hier beter van word.
Voor mij heeft zoiets iets ridicuuls,
alsof iemand een trieste grap met ons uithaalt.
Een
chemische ingreep, vaak gericht op het onderdrukken van symptomen,
kan worden voorkomen als bijvoorbeeld psychotherapie of voorlichting
wordt gegeven, veel meer gericht op het aanpakken van de oorzaken.
Symptoombestrijding
kan op korte termijn effectief zijn, maar op lange termijn zal het
maskeren van de oorzaak schadelijk zijn.
Problemen
bij een diagnose
Ook bij de diagnose, het proces van
het vaststellen van de oorzaak of het vaststellen van een
behandeling, kun je een aantal vragen stellen:
De uniciteit van de mens. Ieder
mens reageert anders op chemische stoffen. Binnen de medische wereld
wordt echter meestal geen rekening gehouden met die verschillen. Pas
de laatste jaren merk je dat sommige artsen open staan voor
terugkoppeling van de patiënt waarna de dosis wordt aangepast.
De complexiteit van het
lichaam, de geest en alle invloeden van buitenaf die daarop
inwerken, gaan het bevattingsvermogen van de arts verre te boven.
Hierdoor werkt de arts met een sterk vereenvoudigd model van de
realiteit.
Door het routine-matige werken
met een vereenvoudigde realiteit zal de arts vroeg of laat deze
denkwijze, dit vereenvoudigd model, als de realiteit gaan ervaren en
als gevolg daarvan de beperkingen van zijn eigen beoordelingen gaan
onderschatten.
De tijd die een arts mag
besteden aan jou is beperkt. Het moet financieel wel acceptabel
blijven.
De psychologie, de geestelijke
wereld, dit zijn nog ongrijpbare gebieden waar men het liefst niet
te veel geld aan kwijt raakt.
Het kan interessant zijn een
behandeling te starten waar men nog geen ervaring mee heeft of, men
kan een behandeling starten door een onervaren arts omdat er binnen
het ziekenhuis nog geen expertise is opgebouwd.
Artsen dekken elkaars fouten
in. Dit is begrijpelijk want we leven steeds meer in een beschuldig
en aanklaag cultuur. De volgende keer ben jij als arts het doelwit
“dus laten we dit beest maar niet wakker maken”. Hiermee wordt
echter de waarheid achtergehouden en worden de broodnodige lessen
niet geleerd. Incompetente artsen kunnen zo jarenlang door prutsen.
Een behandeling levert geld op.
(Dit is naar ik aanneem, doorgaans een zacht onderbewust motief)
In hoeverre beland de arts in
symptoom bestrijding en slaagt hij er niet in de ware oorzaak op te
sporen?
Wat te denken van de grote
hoeveelheden chemicaliën in onze voeding waarmee we dagelijks
worden willens en wetens worden vergiftigd? Waarom is het daarover
zo angstvallig stil in de spreekkamer? Vrezen we laster campagnes en
de aanval in de rechtszaal van machtige voedsel producenten?
Waarnemingen
Artsen hebben de neiging om de
waarheid van “de gemiddelde patiënt” te verdedigen tot
zonneklaar blijkt dat het bij jou toch anders is, tot duidelijk
wordt dat jou lichaam anders reageert op deze medicijnen.
Bijvoorbeeld: Een allergische reactie op antibiotica wordt eerst
niet serieus genomen totdat bij herhaling blijkt dat je er niet
tegen kunt.
Nog
meer vragen
Weten we eigenlijk nog wel hoe
een lichaam zich hersteld zonder medicijnen?
Weten we nog wel hoe een
lichaam van een bejaarde zich gedraagt zonder de dagelijkse vracht
pillen? Het is ronduit beschamend wat er bij de meeste bejaarden op
het dressoir staat.
Waarom kunnen we de
breekbaarheid en eindigheid van ons leven niet wat meer de ruimte
geven? Misschien ontdekken we dan dat de kwaliteit van het leven
daardoor toeneemt.
Wat doet de afwezigheid van
geestelijke zorg en opvoeding met een mens?
Wat
doet dit alles met je?
Het
gevolg
Het gevolg van dit alles is dat ik
mij in elk geval steeds meer bewust wordt van de grote beperkingen
van de medische wereld. Je voelt je steeds meer aan een zekere
willekeur overgeleverd en je gaat steeds meer verlangen naar die ene
echte geneesheer. Dat is goed, het is goed om je bewust te zijn van
de menselijke beperkingen, dat maakt je nederig en het maakt je er
bewust van dat je Hem, de Vader echt nodig hebt. Het motiveert je om
Hem te zoeken en zijn woord serieus te nemen. Zodoende kom je in een
goede positie voor genezing. Lees wat dat betreft de bijbel
verwijzingen hierboven nog maar eens door.
Een
blik naar de toekomst
Ons lichaam heeft een geavanceerd afweer systeem wat op heel veel
ziekten een antwoord heeft. Ook tegen ziekten die we nog niet kennen.
Ik vraag me wel eens af of we dit afweersysteem niet afbreken door
het steeds werk uit handen te nemen door vaccinaties
en chemische medicijnen. Het zou me niet verbazen als dit in de
toekomst een probleem gaat worden. Verder spreek ik de hoop uit dat
we ook in de toekomst verantwoordelijkheid mogen dragen over ons
eigen welzijn. De druk om ons te conformeren aan het medische
paradigma waarin het lichaam wordt gezien als een chemische machine
zonder geest, wordt steeds dominanter.
Zie in dit verband ook: “Gaat
men vanuit de overheid vaccinatie opdringen of verplicht stellen?”
Wat
niet!
Wat ik niet wil is dat ik u met dit
verhaal verleid om de reguliere medische wereld dan maar rigoureus af
te zweren. Hiermee neemt u grote risico's. Het bijvoorbeeld volledig
vertrouwen op gebedsgenezing is niet verstandig. Niet omdat God niet
te vertrouwen is, maar wel omdat vele gebedsgenezers de wetten van de
geestelijke wereld helemaal niet kennen. Je zou als een blinde de weg
oversteken zonder je af te vragen of de weg vrij is. Het is niet
verstandig om naar je doel te rennen als je de weg niet kunt
zien.
(Blind + rennen
= Hard vallen. Zie ook De weg
naar genezing).
Ga alstublieft ook niet
experimenteren met allerlei vage therapieën, er zijn gewoon te veel
occulte valkuilen op dit
gebied. Zie in dit verband ook: “Occultisme
in de gezondheidszorg” deel
1
en
deel
2
Wat
dan wel?
Samenvatting:
Wat ik wil voorstellen is om eerst
en vooral de eigen verantwoordelijkheid te dragen. Neem
onderstaande aanwijzingen door en vaar niet blind op een van deze
punten maar blijf steeds open staan voor wat je ziet en voelt.
Heb
een kritische maar respectvolle houding, naar de medische
wereld toe. Ga hier verstandig mee om en maak gebruik van wat er
geboden wordt als dat nodig is. Ik kan niet voor U bepalen wat u wel
of niet moet doen.
Een kritische, maar
vergevingsgezinde houding naar jezelf toe. Wees eerlijk en besef
dat het voorschrijf gedrag van artsen ook wordt aangemoedigd door ons
onvermogen de verantwoording te dragen voor ons eigen lichaam. Het is
zo aantrekkelijk, de arts schrijft een medicijn voor en ons probleem
is opgelost. Als je echter ziet waar wij ons lichaam dagelijks
gedachteloos mee verontreinigen: alcohol, drugs, veel te veel suiker
en zout, alle mogelijke chemicaliën. (Zie:
Wat zit er in uw eten?) Of gewoon veel te veel eten. Het
is hier vooral de gemakzucht en de norm dat vleselijk genot een recht
is, waardoor we ons deze nalatigheid permitteren. Het is verstandig
jezelf af te vragen: in hoeverre had ik dit kunnen voorkomen en wat
is mij eigen rol nu t.a.v. de genezing?
Wees geduldig, ons leven is
zo gehaast geworden en we worden soms zo zwaar belast dat een griepje
of iets dergelijks soms gewoon nodig is voor het lichaam om te
herstellen van de last die het te dragen krijgt. Grijp niet meteen
maar medicijnen (chemicaliën) om een kleine last lichter te maken.
Neem geen medicijnen met uitsluitend als doel om een eenvoudige
ziekte sneller te laten genezen. Dit wordt tegenwoordig als “normaal”
gezien en het wordt ook van je gevraagd. Ik adviseer je echter om
hierin voor je eigen gezondheid te kiezen. Verder denk ik dat dit
“sneller genezen” eerder een mythe is dan werkelijkheid. Een
lichte griep met een lichte hoofdpijn dwingt je in bed
en het zou me niet verbazen dat je door daar gehoor aan te geven,
juist sneller geneest.
Een klein voorbeeldje: Grijp niet
meteen naar pijnstillers als je hoofdpijn hebt maar denk eerst na:
Is dit bijvoorbeeld een
voorhoofdsholte ontsteking? Dan kan het zijn dat je een allergie
hebt ontwikkeld door te veel chemicaliën in je lichaam.
(additieven, alcohol, wiet)
Of ben je gewoon te ver gegaan
en heb je rust nodig. In dit geval is de hoofdpijn waarschijnlijk
nodig om je tot rust te dwingen, om te voorkomen dat we maar door
blijven gaan ver over onze grenzen heen. Zo weerbarstig gaan we soms
met ons zelf om.
Wees je er ook van bewust dat de
geestelijke zorg in de reguliere geneeskunde vaak totaal
verkeerde uitgangspunten hanteert. De geestelijke wereld zoals die
wordt beschreven in de Bijbel wordt volledig genegeerd of ontkend. De
relatie tussen geestelijke problemen en lichamelijke klachten wordt
onvoldoende herkend. En voor geestelijk onderzoek ga je NIET
naar de locale alternatieve genezer (=
meestal occult, die mensen weten echt niet wat ze aanrichten)
maar naar een christelijke instantie waar je de liefde voor mensen
herkend en waar men je probleem serieus neemt. Helaas zit hier ook
heel veel onkunde het blijft dus oppassen. Het kan nuttig zijn om
zowel naar een pastoraal werker te gaan en naar een reguliere
psycholoog. Beide kunnen je inzichten geven en beiden vullen elkaar
soms aan. Door van meerder kanten naar een probleem te kijken wordt
er vaak ook meer duidelijk.
Ook kun je, op het geestelijke
vlak jezelf aan een kritisch onderzoek onderwerpen. Dat
doe je niet door jezelf te beschuldigen of af te breken, maar door
begrip te krijgen voor je verleden en de keuzen die je gemaakt hebt.
Eerlijkheid is daarbij een sleutelwoord. Ook is het belangrijk om te
(gaan) begrijpen wat geestelijke problemen zijn en wat de gevolgen
zijn. Daarna zal een periode komen waarin je jezelf tegen deze dingen
verzet en er langzaam vrij van komt. Dit is echter een zeer
uitgebreid onderwerp en valt buiten deze korte toelichting. Zie voor
een korte inleiding met betrekking tot dit onderwerp: “De
weg naar genezing”.
Verwijzingen
Artikelen
Lectuur
verwijzingen
Geïnspireerd op, of aanbevolen
lectuur:
Titel
|
Schrijver
|
Pag.
|
ISBN
|
De depressie epidemie
|
Trudy Dehue
|
332
|
ISBN
|
Wat zit er in uw eten?
|
Corinne Gouget
|
69
|
9789 0777 88288
|
Hoe voorkom je ADHD? Door
de diagnose niet te stellen.
(Laat u niet misleiden door
deze wat provocerende titel.)
|
Laura Batstra
|
176
|
978 90 5712 344 3
|
Bevrijd de psychologie uit
de greep van de hersenmythe
|
Jan Derksen
|
253
|
978 90 351 3721 9
|
The great Psychiatry Scam
|
Colin Ross
|
|
Amazon (Eng.)
|
Mad in America
|
Robert Whitaker
|
348
|
Amazon (Eng.)
|
Diverse boeken over
medicatie
Diverse boeken over
psychoactieve medicatie
Diverse boeken over
vaccinatie
Video verwijzingen
Titel van de video
|
Spreker
|
Gesproken taal
|
Video link
|
De Piekerpil
(antidepressiva)
|
Zembla
|
Nl.
|
ZHzS590QX8c
|
Occultisme in de
gezondheidszorg
|
Gerard Feller
|
Nl.
|
Deel
1
Deel 2
|
Truth About Antidepressants
& Chemical Imbalance, Psychology
|
Shannon..
|
Eng.
|
KIjOZq_AUeE
|
Drugging Our Children:
Psychiatry Full Interview Ex-Pharma Rep
|
Gwen Olsen
|
Eng.
|
ciY-4PyyrEY
|
Do Antidepressants Cure
Depression?
Are Psych Drugs Safe?
|
Dr. Colin Ross &
Corrina
|
Eng.
|
UfV0FBMm9Y8
|
The shocking truth about
your health
Is medicine killing you?
|
Lissa Rankin
|
Eng.
|
Informatie
en download
|
The Truth About Vaccines
|
|
|
PlayList
|
Lijst
van middelen die de gezondheid bedreigen
Deze korte lijst bevat slechts enkele voorbeelden.
Fluoride
|
Tandenpasta
Tandarts
behandeling
Water fluoridering (niet in NL en BE)
Fluoride
pilletjes voor kinderen
Mondwater
|
Genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen
|
Vrijwel alle Amerikaanse
mais
|
Overmatig medicijngebruik
|
Wees kritisch t.o.v.
medicijngebruik, vooral m.b.t. medicatie voor onbepaalde tijd.
Vertrouw niet blind op uw arts. Ga ook zelf op onderzoek uit en
durf kritische vragen te stellen.
|
Psychoactive medicatie
|
Neem geen genoegen met
symptoombestrijding maar ga op zoek naar de oorzaken van uw
klachten.
|
Suiker in grote hoeveelheden
|
Frisdrank, Koffie/Thee,
Broodbeleg, koek, snoep etc.
Er zit ook suiker in
veel verpakte houdbare voedingsmiddelen.
|
Vaccinatie
|
Bevat schadelijke stoffen
zoals Aluminium en mogelijk kwik. (Kwik
word o.a. gebruikt door de Amerikaanse medicijn industrie)
Zoek de bijsluiter op voordat u zich, of uw kinderen laat
vaccineren.
|
Voedsel additieven
|
Wat
zit er in uw eten
|
Andere doc formaten:
|